Col des Fours
02.08.2016 – Col des Fours
Extract van het reisverslag "2016 - Vanoise, Piëmonte & Cinque Terre"Na het ontbijt beginnen we aan de rit over de col d'Iseran, ook bekend van de ronde van Frankrijk, waar het als een col 'buiten categorie' gekend staat. Niet verrassend dus dat we onderweg verschillende dappere fietsers tegenkomen. We stoppen onderweg enkele keren voor wat foto's. Onze finale stop is een parking iets voorbij de top. Van daaruit vertrekt de wandeling naar Col des Fours (of nog wat verder naar refuge des Fours, maar aangezien het voor ons een inlooptocht is, beperken we ons doel tot de col zelf). Onderweg moeten we verschillende sneeuwvelden passeren. Het maakt het stappen wat lastiger, maar meteen ook leuk en mooi. De twee meren die we passeren (Lac de la Jave en Lac du Grand Fond) zijn nog grotendeels dichtgevroren. Dat hadden we begin augustus niet verwacht. De Col des Fours bereiken we net niet omdat het sneeuwveldje net onder de top wel heel stijl is en recht in het Lac du Grand Fond eindigt. Een uitschuiver kan je je hier dus niet veroorloven. Dat risico hoeft voor ons niet. Het is zonder dat laatste stukje ook al een heel mooie tocht geweest. Bovendien speelt de hoogte (bijna 3.000m) papa wat parten. Goed dat het vandaag een inlooptocht is, want er is nog wat gewenning nodig aan de hoogte en de ijlere lucht. Morgen is dat wellicht over.
Wanneer we terug aan de mobilhome zijn, besluiten we onmiddellijk door te rijden naar Bonneval-sur-Arc. Bedoeling is van daaruit enkele kilometers verder het dal in te rijden tot aan de parking van l'Ecot. Groot is de verbazing én teleurstelling wanneer er bij het inslaan van de weg naar l'Ecot een verbodsteken staat voor wagens van meer dan 2 ton. Het kan toch niet dat het bruggetje waar we over moeten bij de start van de weg, het gewicht van de mobilhome niet zou aankunnen. Papa vraagt een en ander na bij de man die vlak aan de brug aan het werk is aan een grote buldozer. Hij vertelt dat de reden is dat de weg smal is en er daardoor geen grote voertuigen door mogen omdat het het kruisen van de wagens bemoeilijkt (en dat heeft m'n dus doorvertaald in een verbod voor voertuigen vanaf 2 ton). Hier valt meteen een heel plan in duigen, want het idee was om op de parking van l'Ecot te overnachten en van daaruit 2 wandelingen te maken: eentje naar Refuge des Evettes en eentje (de dag erna) naar Refuge du Carro. Nu moeten we uitwijken naar Bonneval-sur-Arc zelf, wat betekent dat de geplande wandelingen zo'n 5km langer worden, met 200 extra hoogtemeters. Op die manier is de tocht naar refuge du Carro een onhaalbare kaart. Deze naar Refuge des Evettes is wellicht nog haalbaar mits het laten vallen van het idee om tot aan Lac des Evettes te gaan. Plezant is anders. Hier worden we toch wel geconfronteerd met een van de nadelen van het reizen met een mobilhome. Er blijkt geen busdienst te zijn tussen Bonneval-sur-Arc en l'Ecot, dus dat is geen optie. En liften vindt mama niet echt gepast … dus er zit niks anders op dan onze plannen bij te sturen, d.w.z. de wandeling naar Refuge du Carro laten we vallen en Refuge des Evettes doen we rechtstreeks vanuit Bonneval-sur-Arc.
We gaan pizza eten achteraan het dorp. Daar is ook een ruime parking waar we ons morgenvroeg op zullen zetten. Dat maakt de wandeling dan (heen en terug) toch al een dikke kilometer korter. Overnachten doen we nog langs de kant van de weg in het lager gelegen deel van het dorp. Een deel dat nog heel authentiek is gebleven en waar we een bakker hebben gevonden om morgenvroeg verse koeken en baguettes te halen. Aanvankelijk passeren er nog wat wagens langs de weg, maar naarmate de avond vordert, valt het verkeer volledig stil. Wie er passeert moet immers de col d'Iseran over en dat doet wellicht niemand 's nachts.
Info wandeling
Afstand: 4.960 m
Minimale hoogte: 2.534 m
Stijgen: 435 m
Maximale hoogte: 2.961 m
Dalen: 435 m
Open map
Fotomozaïek
Minimale hoogte: 2.534 m
Stijgen: 435 m
Maximale hoogte: 2.961 m
Dalen: 435 m
Open map
Fotomozaïek